Kenali Wahabi?

*KENALI WAHABI*

Catitan ilmu supaya kita lebh faham erti terminologi yg diguna:-

* Imam Hanafi: Lahir 80 Hijrah

* Imam Maliki: Lahir 93 Hijrah

* Imam Syafi'e: Lahir 150 Hijrah

* Imam Hanbali: Lahir 164 Hijrah

* Imam Asy'ari: Lahir 240 Hijrah

Mereka ini semua ulama Salafus Soleh @ dikenali dgn nama ulama SALAF...

*Apa itu SALAF?*

Salaf ialah nama suatu "zaman" yg merujuk kpd golongan ulama yg hidup antara kurun zaman kerasulan Nabi Muhammad SAW sehingga ke tahun 300 HIJRAH.

1) Golongan generasi pertama dari 300 tahun Hijrah itu disebut *Sahabat Nabi* kerana mereka pernah bertemu Nabi SAW.

2) Golongan generasi kedua pula disebut *Tabi'in* iaitu golongan yg pernah bertemu Sahabat Nabi tetapi tidak pernah bertemu Nabi SAW.

3) Golongan generasi ketiga disebut sebagai *Tabi' tabi'in* iaitu golongan yg tidak pernah bertemu Nabi SAW dan Sahabat RA tetapi pernah bertemu dgn Tabi'in.

Jadi Imam Abu Hanifah (pengasas mazhab Hanafi) merupakan murid Sahabat Nabi maka beliau seorg TABI'IN.

* Imam Malik,
* Imam Syafie,
* Imam Hanbali,
* Imam Asy'ari,
pula berguru dgn Tabi'in maka mereka adalah golongan TABI' TABI'IN.

Jadi kesemua Imam2 yg mulia ini merupakan golongan SALAF YANG SEBENAR dan pengikut mazhab merekalah yg paling layak digelar sebagai *SALAFI* kerana "salafi" bermaksud *pengikut golongan SALAF*

Jadi beruntunglah kita di Malaysia (nusantara) yg masih berpegang kpd mazhab Syafie yg merupakan *mazhab SALAF yg SEBENAR dan tidak lari dari kefahaman NABI SAW dan SAHABAT RA.

Rujukan Wahabi pula:-

* Ibnu Taimiyyah: Lahir 661 Hijrah *(lahir 361 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)*

* Nasiruddin Albani: Lahir 1333 Hijrah. Mati tahun 1420 Hijrah @ 1999 Masihi. *(lahir 1033 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)*

* Muhammad Abd Wahab (pengasas gerakan Wahabi): Lahir 1115 Hijrah *(lahir 815 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)*

* Bin/Ibnu Baz: Lahir 1330 Hijrah. Mati tahun 1420 Hijrah @ 1999 Masihi,
sama dgn Albani. *(lahir 1030 tahun selepas berakhirnya zaman SALAF)*

* Soleh Ustaimin: Lahir 1928 Masihi. Mati tahun 2001, *(lebih kurang 15 tahun lepas dia mati, lahir entah berapa ribu tahun selepas zaman SALAF)*

_Mereka ini semua hidup di AKHIR ZAMAN kecuali Ibnu Taimiyyah yg hidup di pertengahan zaman antara zaman salaf dan zaman dajjal (akhir zaman)... tidak ada seorg pun Imam2 rujukan mereka yg mereka *taksub gila* hidup di zaman SALAF...._

_Mereka ini semua *TERAMATLAH JAUH DARI ZAMAN SALAF* tetapi *SANGAT2LAH ANEH* apabila puak2 Wahabi ini menggelarkan diri mereka sebagai *SALAFI* (pengikut golongan Salaf). Sedangkan rujukan mereka semuanya merupakan *manusia2 yg hidup di AKHIR ZAMAN*_

*SIAPA WAHABI?*

_Wahabi bukan kerana mereka tidak membaca Qunut Subuh,kerana 3 Mazhab lain pun tidak membaca Qunut Subuh,itu khilaf Mazhab._

_Bukan juga kerana tidak buat kenduri arwah kerana ada Qaul dlm Mazhab Syafi'e yg tidak menggalakkannya._

_Bukan juga kerana itu & ini tetapi Wahabi adalah satu cara berfikir yg salah yg membentuk satu gerakan ekstrem yg boleh memecahbelahkan masyarakat. Kemuncak ekstrem dan radikal Wahabisme sehingga boleh membawa pertumpahan darah seperti IS, ISIL, ISIS, al-Qaeda, Taliban..._

_Semua gerakan ekstremis ini adalah hasil dari didikan Wahabi._

Di Archipelago Nusantara, hanya negara Brunei serta beberapa buah negeri di Malaysia yg masih merupakan kubu terkuat Ahlus Sunnah Wal Jamaah (ASWJ).

Paparan media massa telah menunjukkan majoriti bilangan para militan berada di negara jiran seperti Indonesia dan Filipina dimana Dakyah Wahabi diterima dan diamal sebahagian besar oleh penduduknya.

Dakyah Wahabi berjaya menarik ramai pengikut kerana slogan menarik mereka yg kononnya menyeru supaya *jangan taqlid, jangan mengikut membuta tuli,* menyeru kononnya supaya *kembali kpd al-Quran & al-Sunnah*

1) _Wahabi sebenarnya adalah gerakan *MEMBIDAAHKAN* amalan org lain yg tidak sehaluan dgn mereka dan merasakan hanya amalan mereka shj yg betul. Hanya mereka shj kononnya mengikut *Sunnah Rasulullah SAW*. Mereka kelompok manusia yg tidak boleh berbeza pandangan, tidak menghormati ikhtilaf @ khilafiyyah (perbezaan pendapat di kalangan ulamak)._

2) _Wahabi menolak bahawa Bid'aah ada dlm 2 bentuk:-_
_(i) Baik (Hasanah) &_
_(ii) Sesat (Dolalah)._
_Bagi Wahabi semua Bid'aah adalah sesat dan masuk Neraka. Oleh itu setiap Bid'aah adalah mungkar dan bagi mereka wajib ditentang. Lalu Wahabi membesarkan perbezaan pendapat dan membikin kecoh seluruh dunia tanpa boleh berlapang dada. Pra-syarat menjadi Wahabi ialah kena memperbanyak menuturkan *Bid'aah* terhadap amalan org lain dan menjadikan ianya *wirid* harian._

3) _Wahabi *MELARANG BERAMAL* apabila tiada nas khusus utk amalan tersebut walaupun di sana ada perintah umum drpd al-Quran dan al-Sunnah. Bagi Wahabi setiap ibadat kena ada nas dan dalil, walhal perintah yg bersifat umum sudah ada, namun mereka menolaknya. Wahabi marah membaca Surah Yassin mlm Jumaat kerana tiada nas. Bukankah perintah memperbykkan membaca al-Quran sudah cukup byk dan memadai? Adakah nas melarangnya pula? *Tidak. Tiada Larangan.*_

4) _Wahabi adalah gerakan *MENSYIRIKKAN* org lain. Tawassul bg mereka syirik kecuali tawassul dgn amalan soleh dan dgn Asmaul Husna sahaja. Walhal para Sahabat dan Salafus Soleh bertawassul dgn pelbagai bentuk lain._

5) _Wahabi gerakan *MENTAJSIMKAN* Allah SWT yakni mensifatkan Allah SWT itu:-_
# _*bertangan*_
# _*duduk atas Arasy*_
# _*ketawa*_
# _*Allah di atas langit*_
_Wahabi menolak takwil yg dibawa oleh manhaj Ashairah dan Maturidiyyah, sdgkan manhaj Ashairah dan Maturidiyyah itu lebih selamat dari mensifatkan Allah SWT dgn sifat-sifat makhluk._

6) _Wahabi juga gerakan *MENTADHA'IFKAN hadith dan MEMARDUDKAN hadith dhaif* menolak penggunaan hadith2 dhaif dan membakulsampahkan semua hadith2 dhaif. Sedangkan sejak lebih seribu tahun para ulama hadith membenarkan penggunaan hadith dhaif dlm hal fadhailul amal dan targhib wa tarhib. Kiblat rujukan hadith Wahabi ialah Sheikh Nasruddin Al-Albani. Mereka tidak sedar mereka bertaqlid dan
mengikut membuta tuli apa sahaja takhrij hadith oleh Al-Albani. Ulama rujukan Wahabi pula ialah sekalian *kibarul ulama Saudi* hari ini,manakala kitab2 rujukan Wahabi ialah kitab karangan Muhammad Abdul Wahab. Mereka membutakan mata dan memekakkan telinga apabila didtgkan hujah drpd para ulamak lain yg muktabar yang tidak sealiran dgn mereka._

7) _Wahabi gerakan *MEMBURUKKAN* ahli Sufi dan Tasawuf. Mereka secara terpilih memetik yg mana sesuai dgn fikrah mereka. Kitab2 Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, Al-Dhahabi, Al-Syawkani khususnya, menjadi rujukan di dlm bab memburuk dan mencemuh para Sufi, kerana Wahabi adalah gerakan anti-Sufi. Walhal Ibnu Taimiyyah sendiri adalah pengikut tarekat Qadiriyyah. Wahabi Malaysia mengatakan tasawuf lebih kotor drpd air longkang, sedangkan Sufi ada yg baik dan ada yg sesat, sepertimana umat Islam yg lain juga amnya, ada yg Soleh, ada Munafik dan ada yg berdosa. Sufi juga tidak maksum. Bahkan Imam Ghazali sendiri turut mengkritik *Sufi palsu* walaupun beliau sendiri seorg ahli Sufi._

8) _Wahabi *MENOLAK IMAM AL-GHAZALI RA* dan jarang dengar mereka mengutip kalam Imam Al-Ghazali RA. Bagi mereka Imam Al-Ghazali RA Hujjatul Islam itu jahil hadith._

Itulah Wahabi, dan jgn terkeliru dgn suara2 membela Wahabi walaupun mereka malu mengaku diri mereka Wahabi. Ada ketikanya mereka cuba menyembunyikan punca kenapa mereka digelar Wahabi, kononnya Wahabi itu *hantu, momok dan tidak wujud.* Kenal dulu ciri2 Wahabi maka tahulah anda siapa pendokong mereka. Kalau yg melenting apabila Negeri Sembilan mengharamkan Wahabi, hampir pasti 99.9% mereka pendokong tegar Wahabi
(yg malu mengaku). Hati2 dgn mereka ini walaupun petah berbicara dan mulut penuh dgn ayat2 al-Quran dan al-Hadith.

Ada Wahabi Malaysia yg sgt terkenal dan bicara memukau sehingga ramai org awam tertipu.

Dgn pengharaman Wahabi di *Negeri Sembilan, Perak, Pahang & Kedah,* moga2 makin ramai yg sedar dan makin jelas siapa pendokong Wahabi sebenar yg bertopeng dan begitu licik selama ini.

Jgn terkejut jika ada ustaz2 yg anda kagumi selama ini sebenarnya/mungkin pendokong Wahabi.

Mustafa Ismail Qori DiRaja

https://m.youtube.com/watch?v=mEUYU0xJrvU


Syeikh Mustafa Qari Diraja Mesir

Oleh: Khairul Anuar Bin Mohamad

MESIR adalah satu negara yang mempunyai ramai qari yang masyhur. Secara umumnya negara Mesir yang dibuka oleh Amru Ibn al-As ra di zaman Umar Ibn al-Khattab ra adalah tempat pengajian al-Quran yang terulung.

Ramai ulama al-Quran yang menghasilkan penulisan berkaitan Tajwid, Qiraat dari Mesir antaranya; Syeikh al-Mutawalli, Syeikh Ali Dabba', Syeikh Abdul Fattah al-Qadhi, Syeikh Amir Sayyid Uthman dan lain-lain.

Dalam bidang pengajian al-Quran secara bertarannum pula Mesir mendahului negara Islam. Ramai qarinya yang masyhur dan mampu mempersembahkan bacaan yang menarik dan memukau.

Jika ditanya bagaimana sedapnya suara yang membaca al-Quran ini cukuplah dengan fakta di mana terdapat mereka yang mengucap dua kalimah syahadah selepas mendengar bacaan al-Quran mereka.

Ramai di kalangan qari Mesir mempunyai pakej lengkap. Suara yang merdu, tajwid yang kemas, fasahah yang mantap, memahami makna al-Quran, menghafaz al-Quran dan gaya persembahan yang menarik telah menjadikan bacaan al-Quran mereka terus masuk ke dalam kalbu pendengar.

Salah seorang qari yang menempa namanya di peringkat antarabangsa dan mempunyai suara merdu dan mempunyai legenda tersendiri ialah Syeikh Mustafa Ismail. Beliau dilahirkan pada 17 Jun 1905. Mendapat pendidikan al-Quran daripada ramai guru antaranya; Syeikh AbduRahman Abu al-Aynain, Syeikh Muhammad Hashis dan Syeikh Idris Fakhir. Sebagai makluman kepada qari di Malaysia, Syeikh Mustafa Ismail khatam al-Quran di hadapan gurunya Syeikh Fakhir sebanyak 30 kali.

Gaya bacaan yang dibawa oleh Syeikh Mustafa dan suaranya yang unik menjadikan bacaannya berlainan dengan bacaan qari lain ketika itu. Ketika gurunya, Syeikh Mustafa Murawwaj mendengar bacaannya, beliau terpegun dan berkata itu adalah ilmu berkaitan bacaan al-Quran, suara kamu amat merdu. sejak dari itu, setiap kali bermulanya pengajaran gurunya akan mengarahkannya membaca al-Quran.

Nama Syeikh Mustafa menjadi sebutan di kalangan masyarakat Mesir apabila beliau membaca al-Quran di majlis ma'tam(bacaan al-Quran selepas pengkebumian jenazah).

Beliau menceritakan kisah tersebut berlaku di mana qari utama yang mulakan bacaan al-Quran ialah Syeikh Muhammad Salamah. Ramai pendengar yang menjadi peminat Syeikh Salamah dan mereka akan beredar meninggalkan majlis sejurus selepas tamatnya bacaan Syeikh Salamah.

Sudah menjadi kebiasaan, qari yang membaca al-Quran selepas Syeikh Salamah, pendengarnya hanya kerusi sahaja. Malam pertama, bacaan al-Quran dimulai pada jam 8 malam oleh Syeikh Salamah dan bacaanya berakhir pada pertengahan malam. Sejurus selesai bacaannya, tanpa berlengah Syeikh Mustafa memulakan bacaan di waktu sudah ramai pendengar berlalu meninggalkan majlis.

Apabila mereka mendengar suara Syeikh Mustafa ada yang kembali ke tempat duduk dan ada yang berdiri. Semakin tinggi suara Syeikh Mustafa mengalunkan ayat al-Quran semakin ramai yang datang dan mula memenuhi tempat duduk.

Akhirnya ramai yang datang dan semua tempat duduk dipenuhi. Alunan suaranya yang unik dan kemantapannya membaca al-Quran mampu mengekalkan pendengar berada di tempat duduk sehingga ke jam 4.30 pagi.

Seterusnya, Syeikh Mustafa menjadi qari di Radio Quran Mesir. Surah pertama yang dibaca ialah surah al-Tahrim. Namanya melonjak naik dan menjadi sebutan penduduk Mesir. Setiap Ramadan, dari tahun 1943 hingga tahun 1952, Syeikh Mustafa bersama Syeikh Abu al-Aynayn dijemput membaca al-Quran di hadapan Raja Mesir, King Fuad dan para menterinya. Bacaannya disiar secara langsung melalui Radio Al-Quran Mesir.

Banyak kisah menarik berkaitan qari legenda ini yang telah dibukukan untuk menjadi panduan kepada qari selepasnya. Selepas menjadi khadam kepada al-Quran dan menyebar al-Quran melalui kelunakan suaranya pada tahun 1978, Syeikh Mustafa Ismail kembali menghadap Allah SWT.

Berita kematiannya mendapat liputan meluas di peringkat antarabangsa. Seorang mufasir terkenal Syeikh Mutawali Sya'rawi telah menyampaikan ucapan sebelum jenazah Syeikh Mustafa Ismail disemadikan.

Kelas Tarannum Online (Whatsapp)

*Berminat Sertai Kelas Tarannum?*

Yang ikhlas nak belajar dan nak baca terus melalui wasap group sahaja join.

Waktu dan masa pembelajaran terpulang kelapangan guru.

https://chat.whatsapp.com/LLC3zuvFKDM9LHmCPbp8Tg

Mohon sebarkan kepada yang berminat.

Syeikh Mohd Khalil Al Qari Hafizullah Imam Baru Masjid Nabawi Al Madinah As Syarif dari Kasmir Pakistan.

Syeikh Mohd Khalil Al Qari Hafizullah Imam Baru Masjid Nabawi Al Madinah As Syarif dari Kasmir Pakistan.

Selama 60 tahun Menghafal Al-Quran


Selama 60 tahun Menghafal Al-Quran, Aku Tidak Lupa Sedikit pun Bahagian Al-Quran

UMMU Saad dilahirkan pada 11 Julai 1925 di Desa Bandariyah, sebuah desa yang terletak di utara Bandar Kaherah, Mesir. Ia kehilangan penglihatannya pada usia muda. Keluarganya berusaha mengubati matanya dengan rawatan tradisional yang dikenali di daerah tersebut. Namun sayang, usaha mereka malah membuat Ummu Saad buta total.

Kebiasaan masyarakat luar bandar di sana, apabila ada seorang kanak-kanak yang buta, maka mereka mengkhidmatkan sang anak secara total untuk Al-Quran. Tentu ini kebiasaan yang baik, anak yang berkekurangan tidak diciutkan mentalnya dengan mengemis di jalanan atau hal-hal buruk lain. Ia dibesarkan dan dihiburkan hatinya dengan Al-Quran yang menyejukkan hati. Al-Quran yang mulia akan mewarisi kemuliaan untuk mereka. Umur 15 tahun, Ummu Saad berjaya mengkhatamkan hafalannya. Selanjutnya, Ummu Saad tinggal di Bandar Iskandariah, Mesir.

Setelah menghafalkan Al-Quran, Ummu Saad semakin giat menambah khazanah pengetahuannya tentang kitabullah. Ia mendatangi seorang ulama wanita, Nafisah binti Abu Ala -ulama Al-Quran di zamannya- untuk belajar Qiraah 10. Syaikhah Nafisah mensyaratkan suatu hal yang berat bagi sesiapa yang ingin mempelajari Qiraah 10. Syaratnya adalah mereka tidak boleh berkahwin selama-lamanya. Menurutnya, dengan menikah, para wanita akan tersibukkan dengan rumah tangga, sehingga mereka luput dari 10 riwayat hafalan Al-Quran yang mereka ceburi. Tentu ini adalah syarat yang tidak dibenarkan syariat dan tidak boleh dipenuhi.

Nafisah sendiri teguh dengan pendiriannya. Dia tidak berkahwin, Mesikupun banyak tokoh yang hendak menikahinya. Ia menyandang status gadis hingga wafat di usia 80 tahun. Syarat berat dari Syaikhah Nafisah diterima oleh Ummu Saad. Ia siap mengabdikan hidupnya untuk menjaga 10 riwayat Al-Quran tersebut.

Di usia 23 tahun, Ummu Saad telah berjaya menghafaz 10 riwayat bacaan Al-Quran. Sebagai bukti kukuhnya hafalannya, Syaikhah Nafisah pun memberikan ijazah pengakuan kepadanya.

Ummu Saad berkata, "Selama 60 tahun; menghafal, membaca, mengulang-ulang hafalan Al-Quran, membuatku tidak lupa sedikit pun bahagian Al-Quran. Aku ingat setiap ayat. Tahu surat dan juz dari ayat tersebut. Tahu butir-butir ayat-ayat yang serupa (atau serupa) dengan ayat lain. Dan aku tahu bagaimana membaca dengan setiap riwayat bacaan (langgam) ayat tersebut (dalam setiap qiraat).

Aku merasakan betapa aku menghafaz Al-Quran sebagaimana aku menghafal namaku sendiri. Aku tidak membayang-bayangkan kerana lupa, satu huruf pun aku tidak lupa dan keliru pengucapannya. Aku tidak mengetahui ilmu lain selain Al-Quran dan qiraatnya. Aku tidak pernah menghafal, belajar, atau bahkan mendengar pelajaran selain Al-Quran al-Karim, matan ilmu qiraat, dan tajwid. Selain itu, aku tidak mengetahui bidang ilmu yang lain. "

Dari sini kita dapat mengetahui betapa murninya bacaan Al-Quran Ummu Saad kerana fikirannya tidak terpengaruh dengan ilmu-ilmu lain.

sumber islampos.com

Software untuk peniaga Online-auto pm

SIAPA BERMINAT DENGAN SOFTWARE AUTO PM, SILA KOMEN "PM" DIBAWAH SEKARANG!!

.
DENGAN SOFTWARE AUTO PM INI ANDA TAK PERLU PENING KERANA:

.
💪  Anda tak perlu susah payah pergi PM orang yang asyik minta anda PM mereka walaupun anda dah beri link.
.
💪  Anda boleh tingkatkan jumlah komen dan viralkan post anda secara PERCUMA dengan meminta prospek anda komen "SAYA NAK" di post anda. Software ini boleh PM kan kesemua tukang komen di post anda.
.
💪  Anda boleh set auto reply dekat setiap komen-komen di post anda. Tak perlu bazir masa anda mengadap laptop nak copy paste komen yang sama untuk reply komen orang lain.

.
NAK SOFTWARE NI?

.
Komen "PM" dibawah sekarang dan software saya akan automatik PM dan reply komen anda yang berminat 😉  sementara saya pergi buat kerja lain dan main dengan anak saya.

==>> KLIK :

https://bot.andter.com?ref=yXw8sU
https://bot.andter.com?ref=yXw8sU



PERIHAL MENCARI GURU AL-QURAN BERSANAD

PERIHAL MENCARI GURU AL-QURAN BERSANAD

Hari ini ramai yang bercerita pasal sanad. Ada yang positif, ada yang negatif. Ini adalah lumrah dalam kehidupan.

Dalam kita mencari guru-guru Al-Quran bersanad kita akan menjumpai macam-macam karaktor guru. Kalau di Mesir sana ada yang jual saja sanad dengan harga yang mahal tapi tidak mentashih bacaan pelajar dengan sepatutnya. Ada yang tasmik satu juzuk saja. Ada yang baca huraian qiraat kot tepi saja. Lepas bayar 10k gneh dapatlah sanad segera. Ini semua jenayah guru-guru Al-Quran yang merosakkan sanad itu sendiri.

Tetapi di sana terdapat guru-guru yang sangat mutqin. Misalnya Syeikh Dhamrah, Syeikh Hisyam dan ramai lagi (ambo sebut ambo kenal saja). Kebanyakan mereka adalah qari murattal dan mujawwad radio dan television negara mereka. Mereka ini biasanya tidak menetapkan bayaran kepada pelajar tetapi pelajar atau urusetia yang fikir sendiri apa yang wajar diberikan berpatutan dengan mustawa mereka.

Tetapi untuk belajar dengan mereka tidaklah mudah sekiranya 'lahjah' bacaan pelajar kemelayuan. Ada yang 'ditapis' begitu sahaja. Ada pelajar yang berhenti selepas beberapa kali talaqqi hanya kerana tak sanggup membetulkan 'baris' bacaan.

Pemegang sanad yang balik ke sini tentunya akan terikut dengan cara guru mereka di sana walapun mungkin tak sampai ke tahap jual tanpa talaqqi. Tapi mereka tentunya hanya boleh sampaikan sekadar apa yang Syeikh mereka sampaikan.

Dalam hal ini, yang lebih perlu dalam mencari guru Al-Quran ini ialah dapatkan guru di kalangan qari dan qariah samaada bersanad atau tidak. Ini kerana mereka telah melazimi segala perkara-perkara yang perlu dalam membaca Al-Quran, berbanding pelajar-pelajar timur tengah yang balik sini hanya tunjuk sanad sahaja.

Sekiranya berjumpa qari qariah yang ada sanad 'aly maka itu adalah bonus. Sebenarnya ramai je qari-qariah kita yang ada sanad tapi ia tersembunyi disebalik kehebatan mereka bertarannum. Rakan-rakan qurra yang belum ada sanad eloklah pakat ambil demi menyelesaikan polemik ini. Tak susah mana pun. Ambo boleh tolong kenalkan.

MAULANA LAMBAK

-ULAMA' HADITH YANG SANGAT ALIM DAN JARANG DI KENALI-

Mari kita tilik kisah dan sejarah Ulama' Hadith yang sebenar ini.

Hari ini kita kenalkan kepada Malaysia seorang ulama' Terengganu yang masih hidup, tidak dikenali oleh orang awam di negara sendiri, tetapi mendapat pengiktirafan oleh Maulana di Darul Uloom Deoband. Junior TG Nik Abdul Aziz di Deoband.

Mungkin bagi yang tidak kenal, beliau hanya dianggap pakcik kampung atau ustaz, imam kampung yang biasa-biasa sahaja. Tetapi, inilah seorang anak melayu yang pernah menjadi pelajar kedua terbaik di Darul Uloom Deoband. Seorang yang tawadhuk tidak inginkan kemahsyurah. Inilah sikap ulama' hadis sebenar.

Telah khatam 6 kali mengajar Sahih Bukhari yang mengambil masa 6 tahun untuk sekali khatam. Jom ambil kesempatan ini.

Jom ikuti kisah MAULANA LAMBAK ini,
-diceritakan Ustaz Zaharudin Nawi Qasim:

Seperti yang disebut sebelum ini pertama kali saya mendengar nama Lambak ialah daripada guru saya sendiri Maulana Said Palnpuri ketika saya dan Roselan menziarahi beliau di rumahnya. Pada tahun 2004 sebaik sahaja pulang ke tanahair saya bertanya khabar tentang nama beliau tetapi tidak ada yang mengetahui.

Pada tahun 2009 setelah saya menziarahi Deoband saya membawa balik buku daftar Darul Uloom Deoband yang menyimpan nama-nama pelajar luar negeri mereka yang lama-lama. Saya dapati nama Lambak ada tertera di dalamnya. Ini memudahkan saya mencarinya kerana disertakan bersama alamat Maulana. Apabila Al-Akh Lotfi Yusuf dapat menjadi lecturer di UniSZA beliau memberitahu saya Maulana Lambak mengajar di surau TGH Abbas dan beliau ada juga mengikuti pengajiannya.

Kami dipelawa untuk masuk. Nampaknya Maulana tidak banyak protokol. Walaupun umur sudah menjangkau 80 tahun Maulana kelihatan kuat dan sihat. Sebelum ini saya terfikir-fikir bagaimana hendak bercakap dengan orang yang sudah lanjut usianya. Tentu dia penat. Tentu dia kurang dengar. Tentu dia cerewet. Tapi semua anggapan itu meleset. Maulana kelihatan kuat, pendengaran masih baik dan tidak cerewet.

PERMULAAN KE INDIA

Maulana pergi ke India pada tahun 1955 ketika berusia 19 tahun. Beliau menaiki kapal laut dari Singapura bersama dengan 9 orang pelajar lain ke Calcutta. Perjalanan mengambil masa 2 hari untuk sampai ke Calcutta. Dari Calcutta menaiki keretapi yang mengambil masa 3 hari 3 malam terus ke Deoband.

Sebelum ke Deoband Maulana sudahpun alim. Banyak kitab yang telah dipelajari di merata-rata pondok termasuklah pondok-pondok di Kelantan. Beliau adalah anak murid Tok Guru Hj Abbas satu zaman dengan TGH Abdul Aziz Nik Mat. TGH Nik Aziz  senior beliau dan pergi ke India lebih awal. Maulana mengakui TGH Nik Abdul Aziz sudahpun alim sebelum pergi India lagi dan juga seorang yang fasih bertutur bahasa Arab. Kalau dalam bidang Nahu Maulana sudahpun mempelajari kitab setinggi Syarah Ushmuni oleh Ali b. Muhammad b. Isa. Kalau Fekah sudahpun mempelajari Mahalli. Maulana masih mengingati tokoh-tokoh ulama dan pusat-pusat pengajian agama di Kelantan semasa beliau berada di situ. Malah beliau masih mengingati nama-nama anak beranak tokoh-tokoh ulama tersebut. Begitu juga kisah-kisah yang tidak jemu telinga mendengarnya. Antaranya anak-anak Tok Khurasan (1875-1944) dan mereka yang menjadi anak murid Tok Khurasan dan Tok Guru Haji Abbas (w.1997) seperti  Ustaz Yusuf Zaki Yakob (1928-1999). Maulana mengisahkan bagaimana Tok guru Haji Abbas suatu hari pergi ke rumah Ustz Yusuf Zaki dalam keadaan kaki yang penuh dengan selut (lumpur). Kerana menghormati Tok Guru Ustz Yusuf Zaki terus mempelawa Tok Guru masuk tanpa harus membasuhnya. Saya buat rumah ini untuk Tok guru, tok guru masuklah sampai ke katil sekalipun, pijak kapet sekalipun. Kata ustaz Yusuf Zaki.

GURU MAULANA LAMBAK DI DEOBAND

Antara guru-guru Maulana pada waktu itu ialah:
Maulana Fakhrudin Ahmad ((1889-1972))- Bukhari
Maulana Mohd Ibrahim Balyawi (1886-1967)- Tirmizi, Muslim
Maulana Syed Fakhrul Hasan (1905-1967)– Baidawi, Abu Daud
Maulana Naim –Sullam, Mukhtasar Ma`ani
Maulana Mian Asghar  Husein- Hidayah 1.
Maulana Mirajul Haq – Hidayah 2 (Saya sempat menemui beliau ketika berada di Deoband tahun 1989)
Maulana Qari Tayyib (1897-1983)- Hujjatullah Balighah
Maulana Mohd Salim- Tarjamatul Quran
Maulana Anzar Shah (1929-2008)- Tarjamatul Quran
Maulana Nasir Ahmad Khan (1918-2010)-Jalalain

Menurut maulana Mufti Darul uloom waktu ialah Maulana Mahdi Hasan (1883-1976). Mufti Mahdi pandai bertutur bahasa Arab tetapi kata Maulana dia tak pandai mengajar. Dia mempunyai daya ingatan yang kuat. Maulana yang pandai mengajar pada waktu itu ialah Maulana Fakhrulhasan. Saya mencelah: "Saya mengakuinya kerana saya memilki kitab syarah Baidawi dalam bahasa Urdu yang ditulis oleh Maulan Fakhrulhasan. Gaya penyampaiannya mudah dan teratur".

KEJAYAAN MENJADI PELAJAR TERBAIK

Maulana-maulana yang menjadi Sheikhul hadith kami pada waktu saya di Deoband (1989-2004) adalah maulana-maulana yang hanya mengajar kitab-kitab bawah sahaja di zaman Maulana Lambak seperti Maulana Naim (w.2007), Maulana Anzar Shah (w.2008), Maulana Nasir Ahmad Khan (w.2010) dan Maulana Salim (hayat).

Tahun akhir yang diduduki oleh Maulana, yang merupakan tahun pengajian hadith secara seratus peratus, mempunyai sebanyak dua ratus lebih orang pelajar. Dalam peperiksaan akhir Maulana Lambak telah berjaya mendapat tempat yang kedua. Tempat pertama diduduki oleh Maulana Said Palanpuri (guru saya). Ketiga oleh Maulana Fakhruzaman (adik guru kami Maulana Wahiduzaman Kiranawi). Maka tidak heranlah Maulana Said memberitahu saya bahawa Lambak seorang yang sangat pintar (woh bahut zahin hai).

PULANG KE MALAYSIA

Maulana berkawin dengan anak TGH Abbas dari isterinya yang kedua. TGH Abbas seorang yang berharta. Beliau memberikan tanahnya untuk Maulana mendirikan rumah berdekatan dengan rumah  dan surau beliau. Kemudian Maulana bekerja dengan kerajaan sehinggalah pencen pada usia 55 tahun. TGH abbas juga mewasiatkan kepadanya agar menyambung tugasnya mengajar kerana orang lain tidak mempunyai kecenderungan untuk mengajar walaupun menjadi anak muridnya. Selepas itu Maulana mula mengajar di surau tersebut dan di masjid-masjid. Sehingga kini Maulana telah berjaya menamatkan 6 kali pengajian Bukhari. Setiap kali khatam mengambil masa 6 tahun. Maulana juga mengajar kitab Fekah Syafie bawahan, Muhazzab, Al Um, Tafsir Baidawi dan banyak lagi kitab. Kata Maulana Deoband adalah lubuk ilmu dan tempat yang berkat. Maulana-maulana yang ada di situ semuanya berkat sebab itulah semua kitab dapat dikhatamkan dalam masa yang singkat. Kita semua sibuk dengan dunia. Maulana Deoband juga mempunyai banyak keramat menurut Maulana. Antaranya kisah ruangan kosong dalam kelas Daurah Hadith, dari turun temurun dikosongkan antara kedudukan maulana yang mengajar dengan pelajar-pelajar yang duduk di hadapan. Katanya ruangan itu khas untuk jin. Antarnya seorang pelajar  pintar sengkatan dgn Maulana yang hilang ilmunya dek kata-kata seorang guru dengan nada kemarahan akan mengambil semua ilmu yang ada padanya kerana derhaka ia kepada guru.

untuk tulisan penuh, gambar dan sanad, baca di http://ihyaaturaathina.blogspot.my/2013/09/kembara-deoband-best-student-darul.html

Syabas Persatuan Qari qariah

Alhamdulillah, hari ini mendapat satu keputusan yg merungkai segala persoalan berkaitan masa depan Majlis Tilawah Al-Quran (MTQ) peringkat Sekolah Rendah & Menengah. Tengahari tadi, telah selesai mesyuarat khas wakil Persatuan Qurro' yg diwakili oleh Pengerusi Persatuan Qari Qariah Kelantan iaitu Ustaz Haji Che Nordin bersama BPI KPM di Cyberjaya.

Natijah yg boleh dikongsikan bahawa Majlis Tilawah Al-Quran Sek Ren & Men KPM 2016 AKAN DILAKSANAKAN SEMULA dgn lbh kemas dan besar lagi setelah dibekukan sementara waktu. Syukur, diberitakan bajet dan peruntukan akan ditambah.

(Sumber: Pengerusi PQQK)

Inilah kemanisan perjuangan Persatuan Qurro' yg diketuai oleh Persatuan Qari-Qariah Kelantan. Selaku Pengerusi Persatuan Tarannum Pahang, tiada gambaran selain gembira dan bersyukur kpd Allah atas pembelaan kpd program pembangunan Al-Quran seluruh ummah ini khususnya di peringkat rendah & menengah ini.

#PTPbersamaDalamMemartabatkanKeagunganAlQuran

Keputusan Tilawah Al-Quran Peringkat Negeri Kelantan Tahun 2016

KEPUTUSAN PENUH MAJLIS TILAWAH
AL-QURAN PERINGKAT NEGERI KELANTAN 2016

QARI
JOHAN : Abdullah Fahmi (Machang)
NAIB JOHAN :Qayyim Nizar Sarimi (KB)
TEMPAT KE 3 : Nazri Daud (Tumpat)

QARIAH
JOHAN : Wan Sofea Aini (Jeli)
NAIB JOHAN : Rodziah (Bachok)
TEMPAT KE 3 : Che Minah (Tumpat)

Agent / Pemborong Radio AlQuran Seluruh Negara DiPerlukan.



JOM KEMBALI KEPADA AL-QURAN..💂💂💂

📻PEMBIMBING DAN PANDUAN YG MEMBAWA CAHAYA KEHIDUPAN DUNIA AKHIRAT..

📻SURAH INDEKS..✔✔✔✔✔✔

KELEBIHAN SURAH INDEKS..💯💯💯💯📻📻📻📻📻📻

■-MENGANDUNGI 30 JUZUK AL QURAN DAN TERJEMAHANNYA

● BACAAN 7 SURAH PENTING DARI BEBERAPA IMAM..
AS-SUDAIS,MISYARI,AS-SYURAIM,AL KHUSAIRI,AL MANSYAWI,TAHA JUNAID DAN LAIN2..

●SURAH IBU MENGANDUNG

●YASSIN,TAHLIL,ZIKIR MUNAJAT

●BACAAN JUZ AMMA TERJEMAHAN

●DOA RINGKAS SELEPAS SOLAT 

●DOA TAHLIL ARWAH

●BERZANJI,SENANDUNG/TARANNUM TERJEMAHAN

■TERJEMAHAN JUZ AMMA 

■RADIO

■AYAT PEMBATAL SIHIR

●AYAT PENGUSIR JIN DAN SYAITAN

●PENGHALAU JIN DAN SYAITAN 

■ASMA UL HUSNA -SHARIFAH KHASIF

●BERZANJI/ZIKIR -AKHIL HAY

📖 Surah2 pilihan utk ibu mengandung

 📖Surah2 pilihan yg dibacakn oleh BEBERAPA org imam

📖SOUND SYSTEM YG SGT BAGUS

📖BOLEH DIULANG2 BACAANNYA

📖CARA PENGGUNAAN YG SGT MUDAH..
hanya tekan no surah yg kita nk dengar

📖MUDAH DIBAWA KEMANE SAJE

📖SESUAI UTK SEMUA PERINGKAT UMUR..

📖PELAJAR SEKOLAH AGAMA

📖PELAJAR TAHFIZ

📖USTAZ DAN USTAZAH SEKOLAH
 MENENGAH DAN RENDAH

📖IBU MNGANDUNG LETAK KT PERUT BG BABY DLM PERUT DGR AL QURAN

📖TIDOKAN ANAK DGN BACAAN AL QURAN 

📖HAFAZAN 30 JUZUK AL QURAN

-satu keluarga wajib ade satu surah indeks nie..

-sgt bermanfaat utk seisi keluarga 

-latih anak2 rajin menghafaz ayat2 al quran

-surah indeks juga sgt bagus digunakan sebagai terapi penawar kepada penyakit2 misteri serta kanser dan lain2..hanya pasangkan saje surah2 nie..sambil mendengar dan menghayati bacaannya..dan niat utk myembuhkan penyakit2 yg dihidapi..inshaallah..dgn izin allah..

📖untuk yg mengalami gangguan sihir dan makhluk halus pun sesuai menggunakan surah indeks nie😊😊

CEPAT DAPATKANNYA SKRG!

WASSAP SEGERA KE

📞0106111178
📞0106111178
📞0106111178
============================Tontoni Demo berikut :


http://youtu.be/eVzDTRmFIIQ

Sila Like Page untuk ikuti info terkini :

goo.gl/M9Ezwt

Kegunaan Lain :

Radio Fm,Slot usb untuk pendrive.