Thursday 18 August 2016

PERIHAL MENCARI GURU AL-QURAN BERSANAD

PERIHAL MENCARI GURU AL-QURAN BERSANAD

Hari ini ramai yang bercerita pasal sanad. Ada yang positif, ada yang negatif. Ini adalah lumrah dalam kehidupan.

Dalam kita mencari guru-guru Al-Quran bersanad kita akan menjumpai macam-macam karaktor guru. Kalau di Mesir sana ada yang jual saja sanad dengan harga yang mahal tapi tidak mentashih bacaan pelajar dengan sepatutnya. Ada yang tasmik satu juzuk saja. Ada yang baca huraian qiraat kot tepi saja. Lepas bayar 10k gneh dapatlah sanad segera. Ini semua jenayah guru-guru Al-Quran yang merosakkan sanad itu sendiri.

Tetapi di sana terdapat guru-guru yang sangat mutqin. Misalnya Syeikh Dhamrah, Syeikh Hisyam dan ramai lagi (ambo sebut ambo kenal saja). Kebanyakan mereka adalah qari murattal dan mujawwad radio dan television negara mereka. Mereka ini biasanya tidak menetapkan bayaran kepada pelajar tetapi pelajar atau urusetia yang fikir sendiri apa yang wajar diberikan berpatutan dengan mustawa mereka.

Tetapi untuk belajar dengan mereka tidaklah mudah sekiranya 'lahjah' bacaan pelajar kemelayuan. Ada yang 'ditapis' begitu sahaja. Ada pelajar yang berhenti selepas beberapa kali talaqqi hanya kerana tak sanggup membetulkan 'baris' bacaan.

Pemegang sanad yang balik ke sini tentunya akan terikut dengan cara guru mereka di sana walapun mungkin tak sampai ke tahap jual tanpa talaqqi. Tapi mereka tentunya hanya boleh sampaikan sekadar apa yang Syeikh mereka sampaikan.

Dalam hal ini, yang lebih perlu dalam mencari guru Al-Quran ini ialah dapatkan guru di kalangan qari dan qariah samaada bersanad atau tidak. Ini kerana mereka telah melazimi segala perkara-perkara yang perlu dalam membaca Al-Quran, berbanding pelajar-pelajar timur tengah yang balik sini hanya tunjuk sanad sahaja.

Sekiranya berjumpa qari qariah yang ada sanad 'aly maka itu adalah bonus. Sebenarnya ramai je qari-qariah kita yang ada sanad tapi ia tersembunyi disebalik kehebatan mereka bertarannum. Rakan-rakan qurra yang belum ada sanad eloklah pakat ambil demi menyelesaikan polemik ini. Tak susah mana pun. Ambo boleh tolong kenalkan.

Recent Posts

Recent Updates

Recent Comments