Syeikh Mohd Khalil Al Qari Hafizullah Imam Baru Masjid Nabawi Al Madinah As Syarif dari Kasmir Pakistan.

Syeikh Mohd Khalil Al Qari Hafizullah Imam Baru Masjid Nabawi Al Madinah As Syarif dari Kasmir Pakistan.

Selama 60 tahun Menghafal Al-Quran


Selama 60 tahun Menghafal Al-Quran, Aku Tidak Lupa Sedikit pun Bahagian Al-Quran

UMMU Saad dilahirkan pada 11 Julai 1925 di Desa Bandariyah, sebuah desa yang terletak di utara Bandar Kaherah, Mesir. Ia kehilangan penglihatannya pada usia muda. Keluarganya berusaha mengubati matanya dengan rawatan tradisional yang dikenali di daerah tersebut. Namun sayang, usaha mereka malah membuat Ummu Saad buta total.

Kebiasaan masyarakat luar bandar di sana, apabila ada seorang kanak-kanak yang buta, maka mereka mengkhidmatkan sang anak secara total untuk Al-Quran. Tentu ini kebiasaan yang baik, anak yang berkekurangan tidak diciutkan mentalnya dengan mengemis di jalanan atau hal-hal buruk lain. Ia dibesarkan dan dihiburkan hatinya dengan Al-Quran yang menyejukkan hati. Al-Quran yang mulia akan mewarisi kemuliaan untuk mereka. Umur 15 tahun, Ummu Saad berjaya mengkhatamkan hafalannya. Selanjutnya, Ummu Saad tinggal di Bandar Iskandariah, Mesir.

Setelah menghafalkan Al-Quran, Ummu Saad semakin giat menambah khazanah pengetahuannya tentang kitabullah. Ia mendatangi seorang ulama wanita, Nafisah binti Abu Ala -ulama Al-Quran di zamannya- untuk belajar Qiraah 10. Syaikhah Nafisah mensyaratkan suatu hal yang berat bagi sesiapa yang ingin mempelajari Qiraah 10. Syaratnya adalah mereka tidak boleh berkahwin selama-lamanya. Menurutnya, dengan menikah, para wanita akan tersibukkan dengan rumah tangga, sehingga mereka luput dari 10 riwayat hafalan Al-Quran yang mereka ceburi. Tentu ini adalah syarat yang tidak dibenarkan syariat dan tidak boleh dipenuhi.

Nafisah sendiri teguh dengan pendiriannya. Dia tidak berkahwin, Mesikupun banyak tokoh yang hendak menikahinya. Ia menyandang status gadis hingga wafat di usia 80 tahun. Syarat berat dari Syaikhah Nafisah diterima oleh Ummu Saad. Ia siap mengabdikan hidupnya untuk menjaga 10 riwayat Al-Quran tersebut.

Di usia 23 tahun, Ummu Saad telah berjaya menghafaz 10 riwayat bacaan Al-Quran. Sebagai bukti kukuhnya hafalannya, Syaikhah Nafisah pun memberikan ijazah pengakuan kepadanya.

Ummu Saad berkata, "Selama 60 tahun; menghafal, membaca, mengulang-ulang hafalan Al-Quran, membuatku tidak lupa sedikit pun bahagian Al-Quran. Aku ingat setiap ayat. Tahu surat dan juz dari ayat tersebut. Tahu butir-butir ayat-ayat yang serupa (atau serupa) dengan ayat lain. Dan aku tahu bagaimana membaca dengan setiap riwayat bacaan (langgam) ayat tersebut (dalam setiap qiraat).

Aku merasakan betapa aku menghafaz Al-Quran sebagaimana aku menghafal namaku sendiri. Aku tidak membayang-bayangkan kerana lupa, satu huruf pun aku tidak lupa dan keliru pengucapannya. Aku tidak mengetahui ilmu lain selain Al-Quran dan qiraatnya. Aku tidak pernah menghafal, belajar, atau bahkan mendengar pelajaran selain Al-Quran al-Karim, matan ilmu qiraat, dan tajwid. Selain itu, aku tidak mengetahui bidang ilmu yang lain. "

Dari sini kita dapat mengetahui betapa murninya bacaan Al-Quran Ummu Saad kerana fikirannya tidak terpengaruh dengan ilmu-ilmu lain.

sumber islampos.com

Software untuk peniaga Online-auto pm

SIAPA BERMINAT DENGAN SOFTWARE AUTO PM, SILA KOMEN "PM" DIBAWAH SEKARANG!!

.
DENGAN SOFTWARE AUTO PM INI ANDA TAK PERLU PENING KERANA:

.
💪  Anda tak perlu susah payah pergi PM orang yang asyik minta anda PM mereka walaupun anda dah beri link.
.
💪  Anda boleh tingkatkan jumlah komen dan viralkan post anda secara PERCUMA dengan meminta prospek anda komen "SAYA NAK" di post anda. Software ini boleh PM kan kesemua tukang komen di post anda.
.
💪  Anda boleh set auto reply dekat setiap komen-komen di post anda. Tak perlu bazir masa anda mengadap laptop nak copy paste komen yang sama untuk reply komen orang lain.

.
NAK SOFTWARE NI?

.
Komen "PM" dibawah sekarang dan software saya akan automatik PM dan reply komen anda yang berminat 😉  sementara saya pergi buat kerja lain dan main dengan anak saya.

==>> KLIK :

https://bot.andter.com?ref=yXw8sU
https://bot.andter.com?ref=yXw8sU



PERIHAL MENCARI GURU AL-QURAN BERSANAD

PERIHAL MENCARI GURU AL-QURAN BERSANAD

Hari ini ramai yang bercerita pasal sanad. Ada yang positif, ada yang negatif. Ini adalah lumrah dalam kehidupan.

Dalam kita mencari guru-guru Al-Quran bersanad kita akan menjumpai macam-macam karaktor guru. Kalau di Mesir sana ada yang jual saja sanad dengan harga yang mahal tapi tidak mentashih bacaan pelajar dengan sepatutnya. Ada yang tasmik satu juzuk saja. Ada yang baca huraian qiraat kot tepi saja. Lepas bayar 10k gneh dapatlah sanad segera. Ini semua jenayah guru-guru Al-Quran yang merosakkan sanad itu sendiri.

Tetapi di sana terdapat guru-guru yang sangat mutqin. Misalnya Syeikh Dhamrah, Syeikh Hisyam dan ramai lagi (ambo sebut ambo kenal saja). Kebanyakan mereka adalah qari murattal dan mujawwad radio dan television negara mereka. Mereka ini biasanya tidak menetapkan bayaran kepada pelajar tetapi pelajar atau urusetia yang fikir sendiri apa yang wajar diberikan berpatutan dengan mustawa mereka.

Tetapi untuk belajar dengan mereka tidaklah mudah sekiranya 'lahjah' bacaan pelajar kemelayuan. Ada yang 'ditapis' begitu sahaja. Ada pelajar yang berhenti selepas beberapa kali talaqqi hanya kerana tak sanggup membetulkan 'baris' bacaan.

Pemegang sanad yang balik ke sini tentunya akan terikut dengan cara guru mereka di sana walapun mungkin tak sampai ke tahap jual tanpa talaqqi. Tapi mereka tentunya hanya boleh sampaikan sekadar apa yang Syeikh mereka sampaikan.

Dalam hal ini, yang lebih perlu dalam mencari guru Al-Quran ini ialah dapatkan guru di kalangan qari dan qariah samaada bersanad atau tidak. Ini kerana mereka telah melazimi segala perkara-perkara yang perlu dalam membaca Al-Quran, berbanding pelajar-pelajar timur tengah yang balik sini hanya tunjuk sanad sahaja.

Sekiranya berjumpa qari qariah yang ada sanad 'aly maka itu adalah bonus. Sebenarnya ramai je qari-qariah kita yang ada sanad tapi ia tersembunyi disebalik kehebatan mereka bertarannum. Rakan-rakan qurra yang belum ada sanad eloklah pakat ambil demi menyelesaikan polemik ini. Tak susah mana pun. Ambo boleh tolong kenalkan.

MAULANA LAMBAK

-ULAMA' HADITH YANG SANGAT ALIM DAN JARANG DI KENALI-

Mari kita tilik kisah dan sejarah Ulama' Hadith yang sebenar ini.

Hari ini kita kenalkan kepada Malaysia seorang ulama' Terengganu yang masih hidup, tidak dikenali oleh orang awam di negara sendiri, tetapi mendapat pengiktirafan oleh Maulana di Darul Uloom Deoband. Junior TG Nik Abdul Aziz di Deoband.

Mungkin bagi yang tidak kenal, beliau hanya dianggap pakcik kampung atau ustaz, imam kampung yang biasa-biasa sahaja. Tetapi, inilah seorang anak melayu yang pernah menjadi pelajar kedua terbaik di Darul Uloom Deoband. Seorang yang tawadhuk tidak inginkan kemahsyurah. Inilah sikap ulama' hadis sebenar.

Telah khatam 6 kali mengajar Sahih Bukhari yang mengambil masa 6 tahun untuk sekali khatam. Jom ambil kesempatan ini.

Jom ikuti kisah MAULANA LAMBAK ini,
-diceritakan Ustaz Zaharudin Nawi Qasim:

Seperti yang disebut sebelum ini pertama kali saya mendengar nama Lambak ialah daripada guru saya sendiri Maulana Said Palnpuri ketika saya dan Roselan menziarahi beliau di rumahnya. Pada tahun 2004 sebaik sahaja pulang ke tanahair saya bertanya khabar tentang nama beliau tetapi tidak ada yang mengetahui.

Pada tahun 2009 setelah saya menziarahi Deoband saya membawa balik buku daftar Darul Uloom Deoband yang menyimpan nama-nama pelajar luar negeri mereka yang lama-lama. Saya dapati nama Lambak ada tertera di dalamnya. Ini memudahkan saya mencarinya kerana disertakan bersama alamat Maulana. Apabila Al-Akh Lotfi Yusuf dapat menjadi lecturer di UniSZA beliau memberitahu saya Maulana Lambak mengajar di surau TGH Abbas dan beliau ada juga mengikuti pengajiannya.

Kami dipelawa untuk masuk. Nampaknya Maulana tidak banyak protokol. Walaupun umur sudah menjangkau 80 tahun Maulana kelihatan kuat dan sihat. Sebelum ini saya terfikir-fikir bagaimana hendak bercakap dengan orang yang sudah lanjut usianya. Tentu dia penat. Tentu dia kurang dengar. Tentu dia cerewet. Tapi semua anggapan itu meleset. Maulana kelihatan kuat, pendengaran masih baik dan tidak cerewet.

PERMULAAN KE INDIA

Maulana pergi ke India pada tahun 1955 ketika berusia 19 tahun. Beliau menaiki kapal laut dari Singapura bersama dengan 9 orang pelajar lain ke Calcutta. Perjalanan mengambil masa 2 hari untuk sampai ke Calcutta. Dari Calcutta menaiki keretapi yang mengambil masa 3 hari 3 malam terus ke Deoband.

Sebelum ke Deoband Maulana sudahpun alim. Banyak kitab yang telah dipelajari di merata-rata pondok termasuklah pondok-pondok di Kelantan. Beliau adalah anak murid Tok Guru Hj Abbas satu zaman dengan TGH Abdul Aziz Nik Mat. TGH Nik Aziz  senior beliau dan pergi ke India lebih awal. Maulana mengakui TGH Nik Abdul Aziz sudahpun alim sebelum pergi India lagi dan juga seorang yang fasih bertutur bahasa Arab. Kalau dalam bidang Nahu Maulana sudahpun mempelajari kitab setinggi Syarah Ushmuni oleh Ali b. Muhammad b. Isa. Kalau Fekah sudahpun mempelajari Mahalli. Maulana masih mengingati tokoh-tokoh ulama dan pusat-pusat pengajian agama di Kelantan semasa beliau berada di situ. Malah beliau masih mengingati nama-nama anak beranak tokoh-tokoh ulama tersebut. Begitu juga kisah-kisah yang tidak jemu telinga mendengarnya. Antaranya anak-anak Tok Khurasan (1875-1944) dan mereka yang menjadi anak murid Tok Khurasan dan Tok Guru Haji Abbas (w.1997) seperti  Ustaz Yusuf Zaki Yakob (1928-1999). Maulana mengisahkan bagaimana Tok guru Haji Abbas suatu hari pergi ke rumah Ustz Yusuf Zaki dalam keadaan kaki yang penuh dengan selut (lumpur). Kerana menghormati Tok Guru Ustz Yusuf Zaki terus mempelawa Tok Guru masuk tanpa harus membasuhnya. Saya buat rumah ini untuk Tok guru, tok guru masuklah sampai ke katil sekalipun, pijak kapet sekalipun. Kata ustaz Yusuf Zaki.

GURU MAULANA LAMBAK DI DEOBAND

Antara guru-guru Maulana pada waktu itu ialah:
Maulana Fakhrudin Ahmad ((1889-1972))- Bukhari
Maulana Mohd Ibrahim Balyawi (1886-1967)- Tirmizi, Muslim
Maulana Syed Fakhrul Hasan (1905-1967)– Baidawi, Abu Daud
Maulana Naim –Sullam, Mukhtasar Ma`ani
Maulana Mian Asghar  Husein- Hidayah 1.
Maulana Mirajul Haq – Hidayah 2 (Saya sempat menemui beliau ketika berada di Deoband tahun 1989)
Maulana Qari Tayyib (1897-1983)- Hujjatullah Balighah
Maulana Mohd Salim- Tarjamatul Quran
Maulana Anzar Shah (1929-2008)- Tarjamatul Quran
Maulana Nasir Ahmad Khan (1918-2010)-Jalalain

Menurut maulana Mufti Darul uloom waktu ialah Maulana Mahdi Hasan (1883-1976). Mufti Mahdi pandai bertutur bahasa Arab tetapi kata Maulana dia tak pandai mengajar. Dia mempunyai daya ingatan yang kuat. Maulana yang pandai mengajar pada waktu itu ialah Maulana Fakhrulhasan. Saya mencelah: "Saya mengakuinya kerana saya memilki kitab syarah Baidawi dalam bahasa Urdu yang ditulis oleh Maulan Fakhrulhasan. Gaya penyampaiannya mudah dan teratur".

KEJAYAAN MENJADI PELAJAR TERBAIK

Maulana-maulana yang menjadi Sheikhul hadith kami pada waktu saya di Deoband (1989-2004) adalah maulana-maulana yang hanya mengajar kitab-kitab bawah sahaja di zaman Maulana Lambak seperti Maulana Naim (w.2007), Maulana Anzar Shah (w.2008), Maulana Nasir Ahmad Khan (w.2010) dan Maulana Salim (hayat).

Tahun akhir yang diduduki oleh Maulana, yang merupakan tahun pengajian hadith secara seratus peratus, mempunyai sebanyak dua ratus lebih orang pelajar. Dalam peperiksaan akhir Maulana Lambak telah berjaya mendapat tempat yang kedua. Tempat pertama diduduki oleh Maulana Said Palanpuri (guru saya). Ketiga oleh Maulana Fakhruzaman (adik guru kami Maulana Wahiduzaman Kiranawi). Maka tidak heranlah Maulana Said memberitahu saya bahawa Lambak seorang yang sangat pintar (woh bahut zahin hai).

PULANG KE MALAYSIA

Maulana berkawin dengan anak TGH Abbas dari isterinya yang kedua. TGH Abbas seorang yang berharta. Beliau memberikan tanahnya untuk Maulana mendirikan rumah berdekatan dengan rumah  dan surau beliau. Kemudian Maulana bekerja dengan kerajaan sehinggalah pencen pada usia 55 tahun. TGH abbas juga mewasiatkan kepadanya agar menyambung tugasnya mengajar kerana orang lain tidak mempunyai kecenderungan untuk mengajar walaupun menjadi anak muridnya. Selepas itu Maulana mula mengajar di surau tersebut dan di masjid-masjid. Sehingga kini Maulana telah berjaya menamatkan 6 kali pengajian Bukhari. Setiap kali khatam mengambil masa 6 tahun. Maulana juga mengajar kitab Fekah Syafie bawahan, Muhazzab, Al Um, Tafsir Baidawi dan banyak lagi kitab. Kata Maulana Deoband adalah lubuk ilmu dan tempat yang berkat. Maulana-maulana yang ada di situ semuanya berkat sebab itulah semua kitab dapat dikhatamkan dalam masa yang singkat. Kita semua sibuk dengan dunia. Maulana Deoband juga mempunyai banyak keramat menurut Maulana. Antaranya kisah ruangan kosong dalam kelas Daurah Hadith, dari turun temurun dikosongkan antara kedudukan maulana yang mengajar dengan pelajar-pelajar yang duduk di hadapan. Katanya ruangan itu khas untuk jin. Antarnya seorang pelajar  pintar sengkatan dgn Maulana yang hilang ilmunya dek kata-kata seorang guru dengan nada kemarahan akan mengambil semua ilmu yang ada padanya kerana derhaka ia kepada guru.

untuk tulisan penuh, gambar dan sanad, baca di http://ihyaaturaathina.blogspot.my/2013/09/kembara-deoband-best-student-darul.html