HUKUM BERHENTI PADA 'ALAIHIM' PERTAMA DALAM AL-FATIHAH
Dalam ilmu waqf dan ibtida’, berhenti pada عليهم pertama dalam Surah Al-Fatihah termasuk dalam kategori waqf qabiḥ (وقف قبيح) bagi qira’at yang tidak membolehkan wakaf di situ.
Pandangan Ulama tentang Waqf di 'Alaihim' Pertama
1. Ulama Tajwid dan Qira’at menyatakan bahawa dalam qira’at yang tidak membolehkan wakaf (misalnya Hafs, Syu‘bah, Qalun, Ibn Kathir, Hamzah, dan Kisai’), berhenti pada عليهم dianggap buruk kerana menyebabkan perubahan makna atau ketidakjelasan.
2. Dalam qira’at yang membolehkan wakaf (misalnya Warsh, Abu 'Amr, dan Ibn 'Amir), berhenti di عليهم tidak mengganggu makna secara signifikan dan diperbolehkan.
*Hukum Jika Tetap Berhenti di 'Alaihim' Pertama dalam Qira’at yang Tidak Membolehkan Wakaf*
Jika berhenti kerana terpaksa (misalnya kerana kehabisan nafas), maka wajib mengulang dari awal ayat atau tempat yang boleh diambil ibtida'nya.
Jika berhenti dengan sengaja, tanpa alasan yang mendesak, maka dianggap sebagai kesalahan dalam waqf, dan boleh mengubah makna, sehingga tidak diperbolehkan dalam qira’at yang mengharuskan wasl (penyambungan).
Jadi, jika dalam riwayat Hafs seseorang tetap berhenti pada عليهم, itu dianggap waqf qabiḥ dan sebaiknya dihindari.
Berikut adalah beberapa dalil dari kitab-kitab ilmu waqf yang membahas hukum berhenti pada عليهم pertama dalam Surah Al-Fatihah;
1. Kitab النشر في القراءات العشر - Imam Ibn al-Jazari
Imam Ibn al-Jazari dalam al-Nashr fi al-Qira’at al-‘Ashr menyatakan tentang tempat berhenti yang buruk (الوقف القبيح) dalam Al-Qur’an, termasuk waqf yang merosak makna:
قال ابن الجزري في النشر:
"وَأَمَّا الْوَقْفُ الْقَبِيحُ فَهُوَ الْوَقْفُ عَلَى مَا يَتَعَلَّقُ بِمَا بَعْدَهُ فِي الْمَعْنَى تَعَلُّقًا يَقْبُحُ السُّكُوتُ عَلَيْهِ، كَالْوَقْفِ عَلَى { فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ } [الماعون: 4] وَ { إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي } [البقرة: 26] وَ { وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ } [الفرقان: 63]، وَنَحْوِ ذَلِكَ، فَإِنَّ السُّكُوتَ عَلَى مِثْلِ ذَلِكَ يُفْسِدُ الْمَعْنَى، وَيُوهِمُ غَيْرَ الْمُرَادِ".
Terjemahan:
Adapun waqf qabiḥ adalah berhenti pada kalimah yang masih bergantung maknanya dengan yang setelahnya, sehingga jika dihentikan di situ, akan mengubah atau merosak makna, seperti berhenti di ‘فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ’ dalam Surah al-Ma‘un atau di ‘إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي’ dalam Surah al-Baqarah. Hal ini membuat makna menjadi tidak jelas atau berbeza dari maksudnya.
Penerapan pada ayat:
Berhenti pada عليهم dalam Surah Al-Fatihah dalam qira’at yang tidak membolehkan waqf juga termasuk dalam kategori waqf qabiḥ kerana akan menghilangkan hubungan antara عليهم dan غير المغضوب.
2. Kitab منار الهدى في بيان الوقف والابتدا - الشيخ الأشموني
Dalam kitab Manar al-Huda fi Bayan al-Waqf wal-Ibtida’, Syaikh al-Ashmuni menyebutkan bahawa wakaf pada عليهم pertama adalah wakaf yang buruk (قبيح) kecuali jika qira’at membolehkannya:
قال الأشموني في منار الهدى:
"وَقَدْ يُكْرَهُ الْوَقْفُ فِي مَوَاضِعَ وَيَتَأَكَّدُ الْوَصْلُ لِئَلَّا يُفْهَمَ مَا لَمْ يُرَدْ، وَكَذَا فِي الْوَقْفِ عَلَى {عَلَيْهِمْ} فِي سُورَةِ الْفَاتِحَةِ عِنْدَ مَنْ يَلْزَمُهُ الْوَصْلُ".
Terjemahan;
Terkadang waqf itu makruh, dan penyambungan (wasl) sangat dianjurkan agar tidak menimbulkan pemahaman yang salah. Hal ini juga berlaku pada waqf di عليهم dalam Surah Al-Fatihah bagi qira’at yang mewajibkan wasl."
Kesimpulan:
Dalam qira’at yang mewajibkan wasl (seperti Hafs, Qalun, Ibn Kathir, Hamzah, dan Kisai’), berhenti di عليهم pertama dianggap makruh atau qabiḥ.
Dalam qira’at yang membolehkan wakaf (seperti Warsh, Abu 'Amr, dan Ibn 'Amir), waqf ini tidak dianggap buruk.
3. Kitab إتحاف فضلاء البشر - الشيخ الدمياطي
Syaikh al-Dimyati dalam Ithaf Fudala’ al-Bashar juga membahas masalah waqf yang mempengaruhi makna:
قال الدمياطي في إتحاف فضلاء البشر:
"إِنَّ الْوَقْفَ عَلَى {عَلَيْهِمْ} فِي الْفَاتِحَةِ يُعْتَبَرُ مِنْ قَبِيلِ الْوَقْفِ الْقَبِيحِ عِنْدَ مَنْ لَمْ يُجِزْهُ، لِأَنَّهُ يُحْدِثُ تَغْيِيرًا فِي الْمَعْنَى".
Terjemahan:
Sesungguhnya waqf pada عليهم dalam Surah Al-Fatihah termasuk dalam kategori waqf qabiḥ bagi mereka yang tidak membolehkannya, kerana dapat menyebabkan perubahan makna."
Kesimpulan
Dalam riwayat yang tidak membolehkan wakaf (Hafs, Qalun, Ibn Kathir, Hamzah, dan Kisai’), berhenti di عليهم pertama dianggap waqf qabiḥ kerana memutus hubungan makna.
Dalam riwayat yang membolehkan wakaf (Warsh, Abu 'Amr, dan Ibn 'Amir), berhenti di عليهم diperbolehkan.
Jika berhenti kerana terpaksa (kehabisan napas), disarankan mengulang dari permulaan balik atau mana-mana tempat yang sesuai.
Dalil dari Imam al-Syatibi tentang Wakaf pada "عليهم" dalam Surah Al-Fatihah
Dalam متن الشاطبية (Hirz al-Amani wa Wajh al-Tahani), Imam al-Syatibi menyebutkan aturan waqf dan wasl dalam qira’at:
قال الإمام الشاطبي في الشاطبية:
"وَبَعْضُهُمُ يَقْفُو عَلَيْهِمْ بِوَقْفِهِمْ * وَبَعْضُهُمُ وَصْلٌ لَهُ مُتَوَكِّلُ"
Terjemahan:
"Sebahagian mereka berhenti pada عليهم dengan waqf mereka, sedangkan sebahagian lainnya menyambungkannya dengan yakin."
Kesimpulan:
"Sebahagian mereka berhenti" → Merujuk kepada qira’at yang membolehkan waqf, seperti Warsh, Abu 'Amr, dan Ibn 'Amir.
"Sebahagian lainnya menyambungkan" → Merujuk kepada qira’at yang mewajibkan wasl, seperti Hafs, Qalun, Ibn Kathir, Hamzah, dan Kisaie.
Kesimpulan Umum
1. Menurut Ibn al-Jazari, berhenti pada عليهم dalam qira’at yang mewajibkan wasl dianggap waqf qabiḥ kerana dapat mengubah makna.
2. Menurut al-Syatibi, ada perbezaan di antara qira’at:
Sebahagian membolehkan waqf (Warsh, Abu 'Amr, Ibn 'Amir).
Sebagian mewajibkan wasl (Hafs, Qalun, Ibn Kathir, Hamzah, Kisai’).
Jika waqf dilakukan dalam riwayat yang tidak membolehkannya, maka dianjurkan untuk mengulang atau menyambung kembali agar makna tidak terputus.
Pandangan Imam Samannudi tentang waqaf pada tempat yang tidak boleh waqaf, serta keharusan untuk mengulang kembali bacaan:
قال السمنودي في فتح الرحمن:
"وإذا وقف القارئ على الوقف القبيح وجب عليه الرجوع إلى ما قبله ليحصل المعنى التام."
Terjemahan:
"Apabila qari berhenti di waqaf qabiḥ (buruk), maka wajib baginya kembali membaca dari sebelumnya agar makna menjadi sempurna.
Ini bermaksud, jika seseorang berhenti di tempat yang tidak sesuai (seperti waqaf qabiḥ), maka dia perlu mengulang kembali bacaan dari sebelumnya agar tidak merosakkan makna.
.........................
Alasan bagi qirāʾāt yang membolehkan waqaf pada عليهم pertama dalam Surah Al-Fātiḥah berbeza mengikut kaedah pembacaan dan kefahaman mereka terhadap hubungan ayat. Berikut adalah beberapa alasan utama:
1. Kaedah Tafsiri dan Makna Ayat
Dalam qirāʾāt seperti Warsh, Abu Amr, dan Ibn Amir, waqaf di عليهم pertama dianggap sebagai waqaf ikhtiyārī (pilihan) yang boleh dilakukan kerana makna sudah cukup jelas sebelum menyambung ke "غير المغضوب عليهم".
Makna yang dihasilkan dengan waqaf di situ ialah:
"Jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka."
Kemudian disambung dengan "ghayri al-maghdūbi ‘alayhim wa lā al-ḍāllīn" sebagai penjelasan tambahan terhadap golongan yang tidak termasuk dalam nikmat itu.
2. Pendekatan Tartīl dan Tajwīd
Qirāʾāt yang membolehkan waqaf di عليهم pertama menganggap bahawa ini tidak mengubah makna secara drastik, tetapi hanya memberikan penekanan bacaan dan pemahaman bertingkat.
Dari sudut tajwīd, ini memberi peluang untuk bernafas sebentar sebelum menyambung bacaan dengan jelas.
---
Sebaliknya, bagi qirāʾāt yang tidak membolehkan waqaf (Hafs, Qālūn, Ibn Kathīr, Hamzah, Kisāʾī), alasannya adalah:
1. Hubungan pengertian (Ta‘alluq Ma‘nawī) yang Kuat
Frasa "غير المغضوب عليهم" terikat secara langsung dengan frasa sebelumnya "صراط الذين أنعمت عليهم".
Jika berhenti di عليهم, makna menjadi tergantung dan boleh menyebabkan kekeliruan.
Sebab itu, dalam Hafs, Ibn Kathīr, Qālūn, dan lain-lain, tidak dibenarkan berhenti di situ kerana ia dikira waqaf qabiḥ (buruk).
2. Prinsip Penyambungan Frasa dalam Al-Qur'an
Dalam qirāʾāt yang tidak membenarkan waqaf, susunan ayat perlu dibaca secara bersambung untuk memastikan kesinambungan makna.
Jika seseorang berhenti di عليهم, pendengar mungkin menganggap ayat sudah sempurna, sedangkan sambungan "غير المغضوب عليهم" adalah syarat penjelasan tambahan.
---
Kesimpulan
Qirāʾāt yang membolehkan waqaf (Warsh, Abu ‘Amr, Ibn ‘Āmir) berpegang bahawa makna masih jelas walaupun berhenti, lalu mereka menganggapnya sebagai waqaf jāʾiz (dibenarkan).
Qirāʾāt yang tidak membolehkan waqaf (Hafs, Qālūn, Ibn Kathīr, Hamzah, Kisāʾī) menegaskan bahawa makna belum sempurna, dan waqaf di situ boleh menyebabkan kekeliruan dalam pemahaman ayat, maka mereka menganggapnya waqaf qabiḥ dan wajib mengulang semula jika terhenti di situ.
........
Dalil mengenai alasan qira’at yang membolehkan dan tidak membolehkan waqaf pada "عليهم" dalam Surah Al-Fatihah.
1. Dalil untuk Qira’at yang Membolehkan Waqaf (Warsh, Abu ‘Amr, Ibn ‘Amir)
قال الإمام السمنودي في الدرة المضية:
"يجوز الوقف على {عليهم} لأن المعنى قد تم، ثم يستأنف بـ {غير المغضوب عليهم} على جهة البيان."
Terjemahan:
"Dibolehkan waqaf pada عليهم kerana makna sudah sempurna, kemudian dilanjutkan dengan غير المغضوب عليهم sebagai penjelasan tambahan."
Alasan utama: Makna tidak tergantung kerana غير المغضوب عليهم berfungsi sebagai sifat atau penjelasan tambahan, bukan sebagai elemen utama dalam ayat.
2. Dalil untuk Qira’at yang Tidak Membolehkan Waqaf (Hafs, Qalun, Ibn Kathir, Hamzah, Kisai’)
قال ابن الجزري في النشر في القراءات العشر:
"والوقف على {عليهم} في الفاتحة لغير من أجازه قبيح؛ لأنه يغير المعنى، إذ لا يستقيم إلا بوصل {غير المغضوب عليهم} به."
Terjemahan:
"Berhenti pada عليهم dalam Al-Fatihah bagi mereka yang tidak membolehkannya adalah waqaf qabiḥ, kerana ia mengubah makna. Makna tidak menjadi sempurna kecuali dengan menyambungkan غير المغضوب عليهم kepadanya."
Alasan utama: Makna belum sempurna, kerana غير المغضوب عليهم adalah bahagian penting yang menjelaskan siapa yang tidak termasuk dalam golongan yang mendapat nikmat.
3. Dalil dari Imam Al-Syatibi dalam Hirz al-Amani (الشاطبية)
قال الإمام الشاطبي:
"وَبَعْضُهُمُ يَقْفُو عَلَيْهِمْ بِوَقْفِهِمْ * وَبَعْضُهُمُ وَصْلٌ لَهُ مُتَوَكِّلُ"
Terjemahan:
"Sebahagian mereka berhenti pada عليهم dengan waqaf mereka, sedangkan sebahagian lainnya mewajibkan penyambungan."
Alasan utama: Para qurra’ berbeza pendapat, tetapi qira’at yang menghubungkan عليهم dengan غير المغضوب عليهم berpegang kepada kaedah kesinambungan makna.
Kesimpulan
Qira’at yang membolehkan waqaf berpandangan bahawa makna sudah cukup tanpa perlu wasl, dan غير المغضوب عليهم adalah keterangan tambahan.
Qira’at yang tidak membolehkan waqaf berpandangan bahawa makna belum lengkap, dan memutuskan bacaan di situ akan mengubah struktur ayat serta menyebabkan kesalahfahaman.
.....
Pandangan mengenai kaedah waqaf, bahawa tiada waqaf yang wajib atau haram, sebagaimana disebutkan oleh para ulama tajwid dan qira'at:
1. Matan dari Imam Ibn al-Jazari dalam "النشر في القراءات العشر"
قال ابن الجزري في النشر:
"لا يوجد وقف واجب ولا حرام، بل كل الوقوف جائزة ما لم تفسد المعنى."
Terjemahan:
"Tiada waqaf yang wajib atau haram, tetapi semua waqaf adalah harus selagi tidak merosakkan makna."
Maksudnya: Tidak ada tempat dalam Al-Qur'an di mana seseorang diwajibkan berhenti (waqaf wājib) atau diharamkan berhenti (waqaf ḥarām) secara mutlak, tetapi setiap waqaf dinilai berdasarkan kesesuaiannya dengan makna.
---
2. Matan dari Imam al-Samannudi dalam "فتح الرحمن في تجويد القرآن"
قال السمنودي:
"لا يجب الوقف على موضع بعينه، كما لا يحرم الوقف على موضع معين، بل المعول على المعنى."
Terjemahan:
"Tidak ada waqaf yang diwajibkan pada tempat tertentu, sebagaimana tidak ada waqaf yang diharamkan pada tempat tertentu. Sebaliknya, penilaian bergantung kepada makna."
Maksudnya: Setiap waqaf bergantung kepada kesesuaian makna dalam konteks bacaan.
---
Kesimpulan
Tiada waqaf yang wajib kerana seseorang boleh menyambung bacaan jika diperlukan.
Tiada waqaf yang haram secara mutlak, tetapi ada waqaf qabiḥ (buruk) yang tidak disarankan kerana boleh mengubah atau mengelirukan makna.
Prinsip utama dalam waqaf ialah memastikan makna ayat tetap jelas dan tidak terputus secara salah.
.........
Dalam konteks waqaf dalam bacaan Al-Qur’an, apabila disebut waqaf ḥarām (الوقف الحرام), ia tidak bermaksud haram secara syar‘i (dosa jika dilakukan) seperti dalam hukum fiqh, tetapi lebih kepada tegahan yang kuat kerana ia merosakkan makna ayat.
1. Adakah Waqaf Ḥarām Bermaksud Berdosa?
Menurut para ulama tajwid, tidak ada waqaf yang secara mutlak haram sehingga berdosa, tetapi waqaf qabiḥ (buruk) sangat dilarang kerana ia boleh mengubah makna Al-Qur’an.
Jika seseorang berhenti di tempat yang mengubah maksud secara besar atau menyebabkan kekufuran, barulah ia berdosa kerana membawa kepada penyimpangan makna.
2. Contoh Waqaf yang Dilarang Keras (Qabiḥ atau "Ḥarām")
Surah Al-Ma’idah (5:64)
يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ
(Tangan Allah terbelenggu. Tidak! Sebaliknya, tangan merekalah yang dibelenggu.)
Jika seseorang berhenti di "يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ" (Tangan Allah terbelenggu) sahaja, ini merosakkan akidah kerana ia kelihatan seperti satu pernyataan tentang Allah, sedangkan ayat sebenarnya menolak tuduhan itu.
Surah Al-Mutaffifin (83:14-15)
كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ
(Sekali-kali tidak! Bahkan apa yang mereka kerjakan telah menutupi hati mereka. Sekali-kali tidak! Pada hari itu mereka benar-benar terhalang dari (melihat) Tuhan mereka.)
Jika seseorang berhenti di "كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ" (Sekali-kali tidak! Sesungguhnya mereka dari Tuhan mereka...) sahaja, ini menimbulkan kesamaran dalam makna.
---
Kesimpulan
1.Waqaf ḥarām dalam tajwid tidak sama seperti hukum haram dalam fiqh.
2.Tidak berdosa kecuali jika menyebabkan penyimpangan makna yang jelas atau mengubah akidah.
3.Sebaiknya, jika berhenti di waqaf qabiḥ, seseorang perlu mengulang semula untuk membetulkan makna.
Jika waqaf yang salah hanya berlaku kerana keperluan (seperti kehabisan nafas), maka ia tidak berdosa, tetapi lebih baik mengulang semula bacaan untuk menjaga kesempurnaan makna ayat.
DR hjmiey
15/3/2025